דלגו לתוכן הראשי

מבט קדימה- 10 ערים מרכזיות בעולם מחשבות מסלול מחדש לגבי יחסיהן עם רכיבה על אופניים

כיצד ערים ברחבי העולם מרחיבות את תשתיות שבילי האופניים?

העובדה ששבילים לרכיבה על אופניים הם תשתית חיונית בערים רבות כבר לא חדשה. 275 ערים מ-66 מדינות הגישו בקשות במסגרת פרויקט תשתיות האופניים של קרן בלומברג (BICI), וניתוח הנתונים מראה שעוד ועוד ערים ברחבי העולם רואות בשבילי האופניים העירוניים חלק אינטגרלי מהמארג התחבורתי של העיר.

"ודאי שערים רבות בעולם דוגלות ברכיבה על אופניים כאפשרות בטוחה יותר, בריאה יותר, שוויונית יותר, ונגישה יותר להתנייד בסביבה", אומרת סקיי דאנקן, מנכ"ליתGlobal Designing Cities Initiative,שמשתפת פעולה עם קרן בלומברג בפרויקט תשתיות האופניים. הבקשות שהוגשו במסגרת הפרויקט מראות שערים אלו חושבות על השקעות בתשתיות לרכיבה על אופניים לא רק בשל היתרונות הסביבתיים הספציפיים של אופניים, אלא כחלק מתפיסה כוללת של מערכת תחבורה אקולוגית שבה רכיבה על אופניים נעשית לצד התניידות ברכבים פרטיים ובתחבורה ציבורית.

לפניכם ארבע דרכים המציגות את הלך המחשבה הגלובלי המתפתח לגבי השקעות עתידיות בתשתיות שבילי אופניים, כפי שהדבר בא לידי ביטוי ביוזמות של עשר הערים הזוכות בפרויקט.

להביא בשורה לתושבים

באופן כללי, הבקשות הראו כי ערים ברחבי העולם כוללות כבר כעת תשתית לרכיבה על אופניים בכל תהליכי התכנון והבנייה שלהן. כשנשאלו כיצד הן התמודדו עם אתגרים כמו דומיננטיות של רכבים פרטיים, כבישים לא בטוחים, וכמות נמוכה של רוכבי אופניים בעבר, לפחות אחת מכל שלוש ערים תיארה פיתוח של תוכניות אסטרטגיות או יצירת כוחות ייעודיים למשימה זאת.

במילים אחרות, בתהליך התכנון ערים אולי חשבו על רכיבה באופניים כאלטרנטיבה ירוקה ובריאה יותר לתחבורה ממונעת, אך היום ערים רבות מבקשות לבסס את האופניים כאמצעי תחבורה מועדף. לדוגמה, בעיר מומבסה שבקניה 45% מהתושבים הולכים לעבודה וחוזרים ממנה ברגל, והשאיפה היא שרשת שבילי אופניים בטוחה ויעילה תשפר את תנאי הנסיעה של רוכבי האופניים הקיימים, ותעודד עוד תושבים להצטרף למגמה ובכך לקצר את זמן ההגעה לעבודה. גם העיר קווילימן שבמוזמביק, שבה 35% מהתושבים כבר משתמשים באופניים, מתכננת לשפר את תחזוקת הרמזורים והתמרורים כדי לעודד תושבים נוספים לעבור בצורה בטוחה וקלה מהליכה ברגל לרכיבה על אופניים.

העירפימפרי-צ'ינצ'וואדבהודו מציגה כיצד ניתן לשלב בצורה אידיאלית רכיבה על אופניים עם חידושים נוספים כדי לעשות את החיים בעיר נוחים יותר עבור התושבים. תוכנית האב של העיר נקראת "Harit Setu" ("גשר ירוק") ומתמקדת בשיפור יחסי הגומלין בין מגורים, מסחר ונכסים אחרים. שבילי הרכיבה בתוכנית יתבססו על פרויקט הפיילוט "עיר ב-15 דקות", שבו רוב השירותים העירוניים נגישים לתושבים במרחק רכיבת אופניים קצרה.

לחבר בין שכונות וקהילות

יותר ממחצית מהערים שהשתתפו בפרויקט הציעו רעיונות שיעבו וירחיבו את שבילי הרכיבה הקיימים, ויאפשרו לקהילות מודרות גישה לבתי ספר, למקומות עבודה ולמתנ"סים. השקעה בתשתית שבילי אופניים נתפסה על ידי חלק מהערים כהשקעה בהון מקומי, שתאפשר לתושבי שכונות שכיום מופרדות ממרכז העיר על ידי פסי רכבת או כבישים מהירים לגשת בבטחה למוסדות חינוך ולמקומות עבודה ובילוי. רכיבה על אופניים יכולה גם להיות אפשרות נוחה וזולה להתניידות בין שכונות שונות בעיר ולגשר על פערים בין קהילות. למשל בליסבון, אחת הערים המנצחות בפרויקט, יושקו תשתיות חדשות לרכיבה על אופניים מתוך כוונה לעודד יותר ילדים, נוער, נשים ותושבים מבוגרים לרכוב.

הגברת הבטיחות בדרכים לצעירים

כאשר נציגי הערים המועמדות נשאלו אילו אתגרים הניעו את הפרויקטים שלהם, כשליש מהם ציינו את הנושא של שיפור הבטיחות בדרכים. ובאמת, ערים רבות פועלות כעת כדי לשפר את שבילי האופניים ולהפוך אותם לבטוחים יותר. לדוגמה, לעירפורטלזהבברזיל יש תוכניות שאפתניות לבנות 180 ק"מ של שבילי אופניים מוגנים במטרה ליצור תרבות עירונית שבה רכיבה בטוחה על אופניים היא הנורמה הרווחת. גם באדיס אבבהיוכפלו שבילי האופניים המוגנים בדרך ליצירת רשת שבילי האופניים העירונית הגדולה ביותר באפריקה. תאונות דרכים הן סיבת המוות המובילה בקרב ילדים וצעירים ברחבי העולם, והבקשות שהוגשו במסגרת הפרויקט הראו שהנושא הזה נמצא בראש מעייניהן של כמה ערים ברחבי העולם. העירמילאנו, שזכתה גם היא בפרויקט תשתיות האופניים של בלומברג, הציגה יוזמה שמיועדת לחבר בין 40 בתי ספר באמצעות רשת שבילי אופניים, כדי לספק מסלול נוח ובטוח לתלמידים ולתלמידות להגיע לבית הספר ולחזור הביתה בשלום. גםטירנהשבאלבניה פועלת במרץ בנושא, ובעיר נערכות עבודות תשתית כדי ליצור רשת שבילי אופניים בטוחה לכל הגילים ולעצב מחדש צמתים בצורה בטוחה יותר.

בבוגוטה שבקולומביה זיהו קברניטי העיר שיש שכונה אחת ממונעת במיוחד, שבה חלק ניכר מהתושבים מרגישים שכלי הרכב הדוהרים ברחובות מסכנים אותם. בשכונה זו תתכנן העירייה תשתית חדשה של שבילי אופניים, בדגש על ילדים, מתוך רציונל שתחושת הבטיחות והרווחה שלהם עומדת בראש סדר העדיפויות העירוני.

תשתית יעילה שעונה על הצרכים המקומיים

ניכר כי לערים חשוב לשלב את התושבים בתכנון והטמעה של שבילי האופניים, והבקשות שהוגשו בפרויקט מראות כיצד ערים ברחבי העולם מבקשות מתושבי העיר להשמיע את קולם, ופתוחות לשמוע את הרעיונות והחששות של רוכבי האופניים כדי לתת מענה הולם בתכנון התשתיות. הגישה הזו מעמידה את רוכבי האופניים, הקיימים והפוטנציאלים, ובכלל את כל מי שמסתובב בעיר, בלב התהליך.

בוגוטה, שהזכרנו בפסקה הקודמת, היא דוגמה אחת לעיר כזאת. דוגמה נוספת היא העירוולינגטוןבניו זילנד, שם מועצת העיר שיתפה פעולה עם הקהילה הילידית בהטמעת הפרויקט הזוכה שלהם כדי להבטיח שהצרכים האמיתיים שלהם יקבלו מענה ברשת שבילי האופניים שתיסלל. המאמצים האלה קובעים נורמה חדשה של שיתוף הציבור, כך שנקודת המבט של התושבים היא חלק מרכזי בתכנון ובבניית התשתית של שבילי אופניים חדשים.

לקבלת מקרה הבוחן המלא, ניתן לפנות למרכז

בתמונה: ילדים רוכבים על אופניים בטירנה, אלבניה, אחת הערים שזכו בפרויקט תשתיות האופניים של בלומברג. (צילום: עיריית טירנה)

כיצד ערים ברחבי העולם מרחיבות את תשתיות שבילי האופניים?

העובדה ששבילים לרכיבה על אופניים הם תשתית חיונית בערים רבות כבר לא חדשה. 275 ערים מ-66 מדינות הגישו בקשות במסגרת פרויקט תשתיות האופניים של קרן בלומברג (BICI), וניתוח הנתונים מראה שעוד ועוד ערים ברחבי העולם רואות בשבילי האופניים העירוניים חלק אינטגרלי מהמארג התחבורתי של העיר.

"ודאי שערים רבות בעולם דוגלות ברכיבה על אופניים כאפשרות בטוחה יותר, בריאה יותר, שוויונית יותר, ונגישה יותר להתנייד בסביבה", אומרת סקיי דאנקן, מנכ"ליתGlobal Designing Cities Initiative,שמשתפת פעולה עם קרן בלומברג בפרויקט תשתיות האופניים. הבקשות שהוגשו במסגרת הפרויקט מראות שערים אלו חושבות על השקעות בתשתיות לרכיבה על אופניים לא רק בשל היתרונות הסביבתיים הספציפיים של אופניים, אלא כחלק מתפיסה כוללת של מערכת תחבורה אקולוגית שבה רכיבה על אופניים נעשית לצד התניידות ברכבים פרטיים ובתחבורה ציבורית.

לפניכם ארבע דרכים המציגות את הלך המחשבה הגלובלי המתפתח לגבי השקעות עתידיות בתשתיות שבילי אופניים, כפי שהדבר בא לידי ביטוי ביוזמות של עשר הערים הזוכות בפרויקט.

להביא בשורה לתושבים

באופן כללי, הבקשות הראו כי ערים ברחבי העולם כוללות כבר כעת תשתית לרכיבה על אופניים בכל תהליכי התכנון והבנייה שלהן. כשנשאלו כיצד הן התמודדו עם אתגרים כמו דומיננטיות של רכבים פרטיים, כבישים לא בטוחים, וכמות נמוכה של רוכבי אופניים בעבר, לפחות אחת מכל שלוש ערים תיארה פיתוח של תוכניות אסטרטגיות או יצירת כוחות ייעודיים למשימה זאת.

במילים אחרות, בתהליך התכנון ערים אולי חשבו על רכיבה באופניים כאלטרנטיבה ירוקה ובריאה יותר לתחבורה ממונעת, אך היום ערים רבות מבקשות לבסס את האופניים כאמצעי תחבורה מועדף. לדוגמה, בעיר מומבסה שבקניה 45% מהתושבים הולכים לעבודה וחוזרים ממנה ברגל, והשאיפה היא שרשת שבילי אופניים בטוחה ויעילה תשפר את תנאי הנסיעה של רוכבי האופניים הקיימים, ותעודד עוד תושבים להצטרף למגמה ובכך לקצר את זמן ההגעה לעבודה. גם העיר קווילימן שבמוזמביק, שבה 35% מהתושבים כבר משתמשים באופניים, מתכננת לשפר את תחזוקת הרמזורים והתמרורים כדי לעודד תושבים נוספים לעבור בצורה בטוחה וקלה מהליכה ברגל לרכיבה על אופניים.

העירפימפרי-צ'ינצ'וואדבהודו מציגה כיצד ניתן לשלב בצורה אידיאלית רכיבה על אופניים עם חידושים נוספים כדי לעשות את החיים בעיר נוחים יותר עבור התושבים. תוכנית האב של העיר נקראת "Harit Setu" ("גשר ירוק") ומתמקדת בשיפור יחסי הגומלין בין מגורים, מסחר ונכסים אחרים. שבילי הרכיבה בתוכנית יתבססו על פרויקט הפיילוט "עיר ב-15 דקות", שבו רוב השירותים העירוניים נגישים לתושבים במרחק רכיבת אופניים קצרה.

לחבר בין שכונות וקהילות

יותר ממחצית מהערים שהשתתפו בפרויקט הציעו רעיונות שיעבו וירחיבו את שבילי הרכיבה הקיימים, ויאפשרו לקהילות מודרות גישה לבתי ספר, למקומות עבודה ולמתנ"סים. השקעה בתשתית שבילי אופניים נתפסה על ידי חלק מהערים כהשקעה בהון מקומי, שתאפשר לתושבי שכונות שכיום מופרדות ממרכז העיר על ידי פסי רכבת או כבישים מהירים לגשת בבטחה למוסדות חינוך ולמקומות עבודה ובילוי. רכיבה על אופניים יכולה גם להיות אפשרות נוחה וזולה להתניידות בין שכונות שונות בעיר ולגשר על פערים בין קהילות. למשל בליסבון, אחת הערים המנצחות בפרויקט, יושקו תשתיות חדשות לרכיבה על אופניים מתוך כוונה לעודד יותר ילדים, נוער, נשים ותושבים מבוגרים לרכוב.

הגברת הבטיחות בדרכים לצעירים

כאשר נציגי הערים המועמדות נשאלו אילו אתגרים הניעו את הפרויקטים שלהם, כשליש מהם ציינו את הנושא של שיפור הבטיחות בדרכים. ובאמת, ערים רבות פועלות כעת כדי לשפר את שבילי האופניים ולהפוך אותם לבטוחים יותר. לדוגמה, לעירפורטלזהבברזיל יש תוכניות שאפתניות לבנות 180 ק"מ של שבילי אופניים מוגנים במטרה ליצור תרבות עירונית שבה רכיבה בטוחה על אופניים היא הנורמה הרווחת. גם באדיס אבבהיוכפלו שבילי האופניים המוגנים בדרך ליצירת רשת שבילי האופניים העירונית הגדולה ביותר באפריקה. תאונות דרכים הן סיבת המוות המובילה בקרב ילדים וצעירים ברחבי העולם, והבקשות שהוגשו במסגרת הפרויקט הראו שהנושא הזה נמצא בראש מעייניהן של כמה ערים ברחבי העולם. העירמילאנו, שזכתה גם היא בפרויקט תשתיות האופניים של בלומברג, הציגה יוזמה שמיועדת לחבר בין 40 בתי ספר באמצעות רשת שבילי אופניים, כדי לספק מסלול נוח ובטוח לתלמידים ולתלמידות להגיע לבית הספר ולחזור הביתה בשלום. גםטירנהשבאלבניה פועלת במרץ בנושא, ובעיר נערכות עבודות תשתית כדי ליצור רשת שבילי אופניים בטוחה לכל הגילים ולעצב מחדש צמתים בצורה בטוחה יותר.

בבוגוטה שבקולומביה זיהו קברניטי העיר שיש שכונה אחת ממונעת במיוחד, שבה חלק ניכר מהתושבים מרגישים שכלי הרכב הדוהרים ברחובות מסכנים אותם. בשכונה זו תתכנן העירייה תשתית חדשה של שבילי אופניים, בדגש על ילדים, מתוך רציונל שתחושת הבטיחות והרווחה שלהם עומדת בראש סדר העדיפויות העירוני.

תשתית יעילה שעונה על הצרכים המקומיים

ניכר כי לערים חשוב לשלב את התושבים בתכנון והטמעה של שבילי האופניים, והבקשות שהוגשו בפרויקט מראות כיצד ערים ברחבי העולם מבקשות מתושבי העיר להשמיע את קולם, ופתוחות לשמוע את הרעיונות והחששות של רוכבי האופניים כדי לתת מענה הולם בתכנון התשתיות. הגישה הזו מעמידה את רוכבי האופניים, הקיימים והפוטנציאלים, ובכלל את כל מי שמסתובב בעיר, בלב התהליך.

בוגוטה, שהזכרנו בפסקה הקודמת, היא דוגמה אחת לעיר כזאת. דוגמה נוספת היא העירוולינגטוןבניו זילנד, שם מועצת העיר שיתפה פעולה עם הקהילה הילידית בהטמעת הפרויקט הזוכה שלהם כדי להבטיח שהצרכים האמיתיים שלהם יקבלו מענה ברשת שבילי האופניים שתיסלל. המאמצים האלה קובעים נורמה חדשה של שיתוף הציבור, כך שנקודת המבט של התושבים היא חלק מרכזי בתכנון ובבניית התשתית של שבילי אופניים חדשים.